Od budúceho roka sa telemarketingové spoločnosti musia začať riadiť podľa nových pravidiel. Tie vyplývajú z novely zákona o elektronických komunikáciách. Novo už nebudú môcť tvrdiť napríklad to, že niekoho kontaktujú na základe náhodne vygenerovaného telefónneho čísla. Účinnosť novelizovaného zákona sa blíži, a tak sa spoločnosti snažia využiť čas a ponúkajú, čo sa dá. Jednou z noviniek sú ponuky do investícií dlhopisov. „Stačí jeden telefonický hovor a súhlas so zaslaním darčeka a dotyčného človeka čaká pravidelný prísun tovaru, ktorý už potom bude musieť zaplatiť,“ vysvetľuje v rozhovore pre Ekonomický denník Eduarda Hekšová, riaditeľka spotrebiteľskej organizácie dTest.
Snemovňa nedávno definitívne schválila novelu zákona o elektronických komunikáciách. Čo presne to pre spotrebiteľa znamená?
Dúfame, že to ukončí obrovské množstvo nevyžiadaných telefonátov, ktoré český spotrebiteľ vníma ako obťažujúce. Len počas tohto roku evidujeme stovky otázok spotrebiteľov k zmluvám uzavretým po telefóne alebo sťažností na telemarketing. Správanie telešmejdov sa veľmi zle preukazuje, preto je v skutočnosti skutočných prípadov ešte oveľa viac.
Novela prinesie väčšiu ochranu spotrebiteľa v podobe prísnejších pravidiel pre obťažujúce marketingové volania. V súčasnosti platí, že ten, kto si nepraje byť obťažovaný marketingovými hovormi, musí aktívne vyjadriť svoj nesúhlas v takzvanom verejnom účastníckom zozname. Novo sa princíp obráti.
Ako to teda bude prakticky vyzerať?
Automaticky bude predpokladané, že marketingové hovory nemožno uskutočniť, pretože si ich účastník nepraje. Pokiaľ by chcel byť týmito druhmi hovorov kontaktovaný, bude naopak môcť vyjadriť aktívny súhlas v účastníckom zozname. Dúfame, že všetko bude fungovať, avšak odporúčame aj naďalej maximálnu obozretnosť.
Aké ďalšie novinky novela prináša?
Novela zákona tiež novo umožní rýchlu a jednoduchú zmenu poskytovateľa internetu, ako je to teraz napríklad u telefónnych operátorov, a pri službách spojených do jedného balíčka sa zavádza právo ukončiť záväzok vo vzťahu ku celému balíčku z dôvodu chybného plnenia alebo iného porušenia zmluvy vo vzťahu ku ktorejkoľvek zložke tohto balíčka služieb.
Ešte niečo ďalšie?
Pozitívnych zmien pre spotrebiteľov je v novele zákona ešte viac, môžem treba spomenúť o povinnosti poskytnúť spotrebiteľovi v oblasti služieb elektronických komunikácií jasné a zrozumiteľné predzmluvné informácie.
Prerokúvanie novely bolo v snemovni celkom intenzívne. Niektorí poslanci napríklad argumentovali tým, že telemarketingové firmy, ktoré v mnohých prípadoch zamestnávajú postihnutých zamestnancov, budú musieť podnikanie ukončiť. Ako to vnímate? Boli podľa vás takéto argumenty relevantné?
Rozumieme argumentáciu proti novele zákona, ale domnievame sa, že je konečne potrebné trh v tejto oblasti kultivovať. Zodpovedné telemarketingové spoločnosti si určite svoje miesto na trhu nájdu. Môžu využiť prechodné polročné obdobie, aby získali súhlas u spotrebiteľov, ktorým forma ponúk výrobkov a služieb prostredníctvom telefonátov vyhovuje.
Pri marketingových telefonátoch nejde len o obťažovanie, v čom spočíva pre spotrebiteľa najväčšie nebezpečenstvo?
Cieľom týchto obchodníkov je vytvoriť si stálych odberateľov svojho tovaru. Stačí jeden telefonický hovor a súhlas so zaslaním darčeka v podobe mince, medaily, holítok či náhradných čepieľok, a za chvíľku nepozornosti čaká spotrebiteľa pravidelný prísun tovaru, ktorý už potom bude musieť zaplatiť.
Najmä starší spotrebitelia si význam telemarketingového hovoru nemusia uvedomovať, prípadne ani nemusia druhej strane dobre rozumieť, ale aj výsledkom takého hovoru môže byť uzavretie zmluvy. Ďalším nepriamym nebezpečenstvom je prax, kedy sa ľudia už obávajú prijímať hovory z neznámych čísel a môžu tak zmeškať dôležité informácie od lekára, alebo od hygienickej stanice v rámci trasovania, Vplyvy môžu byť závažné.
Firmy teraz majú zhruba trištvrte roka, kým bude novela účinná. Môžu teda ešte túto dobu naplno využiť a vo svojich praktikách pokračovať.