Preprava väčších nákladov na národnej i medzinárodnej úrovni vyžaduje komplexný prístup, ktorý jednotlivé podnikateľské subjekty obvykle samostatne nie sú schopné zaistiť. Z tohto dôvodu sa firmy obracajú na poskytovateľov logistických a špedičných služieb, ktoré ponúkajú práve zabezpečenie nákladnej dopravy, a to na rôznych úrovniach. Zatiaľ čo logistické firmy pristupujú k problematike nákladnej prepravy komplexne a zameriavajú sa priamo na realizáciu úkonov spojených s nákladnou prepravou, špedícia pôsobí ako sprostredkovateľ. Ktorý typ služby teda bude pre vaše účely vhodný?
Akými činnosťami sa zaoberá špedičná firma
Vnútroštátna i medzinárodná preprava nákladu sa vyznačuje špecifikami na úrovni materiálového, realizačného i legislatívneho zabezpečenia. Všetky tieto aspekty riešia logistické i špedičné firmy, každá však svojím spôsobom. Hlavný rozdiel medzi týmito dvomi typmi subjektov je v tom, aké reálne nástroje majú k dispozícii. Logistické firmy disponujú dopravnými prostriedkami i potrebným dodatočným vybavením pre realizáciu kompletnej zákazky prepravy, sú však vždy obmedzené vlastnými zdrojmi. Ak nákladnú prepravu realizuje špedičná firma, jej úlohou je dopyt a zmluvné zaistenie tretej strany, teda poskytovateľa, ktorý prepravu zrealizuje (čiže logistickej firmy). Veľkou výhodou je v tomto prípade oveľa väčšia flexibilita primárne na medzinárodnej úrovni umožňujúca implementovať viacero riešení dopravy.
Ako komunikovať so zástupcom špedičnej firmy
Ak potrebujete zaistiť prepravu nákladu na väčšiu vzdialenosť či do iného štátu, je spolupráca so špedičnou firmou prakticky nevyhnutná. Nákladná doprava sa vyznačuje svojimi špecifikami a požiadavkami, ktoré sa môžu značne líšiť predovšetkým na medzinárodnej úrovni, preto je vhodné využiť skúsenosti subjektu, ktorý sa v tejto oblasti pohybuje. Pri komunikácii so špedičnou firmou je vhodné sa orientovať na niekoľko základných pravidiel, ktoré zaistia jej efektívny a najmä produktívny priebeh a povedú k vašej maximálnej spokojnosti. Tu je 5 tipov, na čo si dávať pozor.
1. Zaistite maximum informácii o preprave
Podklady sú pre špedičnú firmu veľmi dôležitým zdrojom informácií, ktorý jej zamestnancom pomôže vyjednať optimálne podmienky i nájsť správneho dodávateľa prepravy. Z tohto dôvodu je dôležité predávať jej čo najviac informácií, ideálne vrátane dokumentácie či výkresov k prepravovanému objektu (ak sú takéto k dispozícii.
2. Buďte presný
Presnosť vyjadrovania je kľúčová predovšetkým u parametrov zákazky, tzn. termínov, rozsahu a ceny. K predávaniu informácií pristupujte zodpovedne a definujte presne všetky potrebné aspekty, predídete tak riziku, že sa preprava oneskorí alebo budete musieť platiť dodatočné náklady za neočakávané problémy.
3. Nechajte si poradiť
Ak nemáte skúsenosti s prepravovaním väčších nákladov do vzdialenejších cieľov, konzultujte maximum aspektov práve so zástupcami špedičnej firmy. Rozhodovanie o dodávateľoch dôkladne konzultujte, v niektorých veciach (najmä tých týkajúcich sa rozdielnej legislatívy) je však lepšie sa spoľahnúť na schopnosti a znalosti špedičnej firmy.
4. Majte reálny pohľad na vec
Nákladná preprava hlavne u nadmerných alebo nadlimitných nákladov sa vyznačuje špecifickými problémami a rizikami, ktorým je nutné odpovedajúcim spôsobom predchádzať. Výsledkom však môže byť vyššia cena (napríklad za nutný sprievod či prispôsobenie infraštruktúry) a dlhšie dopravné časy zapríčinené výberom vhodnejšej trasy s ohľadom na prekážky, ale celkovo väčšou dĺžkou. Ak si nie ste istý parametrami, prediskutujte ich s poskytovateľom, podmienky prepravy však často nie je možné drasticky upravovať.
5. Buďte asertívni
Výsledok spolupráce so špedičnou firmou je efektívna preprava nákladu do cieľa za optimálnych podmienok. Asertívny prístup vám uľahčí komunikáciu a urýchli jednanie smerujúce k obojstrannej spokojnosti na strane dodávateľa i odberateľa.